Szét fog szakadni az unió

 Fricz Tamás lerántotta  a leplet!

Az unió történetét a föderalizmus és a nemzeti szuverenitás küzdelme szempontjából bemutató sorozatom negyedik, befejező részében az 1992-től, az Európai Unió megalakulásától napjainkig tartó korszakot tekintem át.

A maastrichti szerződés alapján létrejött Európai Unió 1992-es megalakulása utáni éveket egyfelől továbbra is a lopakodó föderális törekvések jellemezték, amelynek során a legkülönfélébb területeket, szakpolitikákat igyekeztek szupranacionális szintre emelni. Ezek olyan kísérletezések, amelyeknek a továbbgyűrűző és tényleges hatásairól elfelejtették tájékoztatni az európai állampolgárokat.


 

Másfelől a kilencvenes és a kétezres évek a szerződések kora is; ebben az időszakban sorra-rendre születnek az unió működéséről szóló megállapodások a tagállamok között. Ezek meghatározó jellemzője, hogy – szemben a szakterületeken megnyilvánuló lopakodással – nyíltan a többségi döntések számát s ezzel a föderális elemet növelte az unióban. Ez történt az amszterdami szerződésben (1997–1999), illetve Nizzában (2000–2001) is, ráadásul a nizzai szerződés megerősítette az ­Európai Bizottság (bizottság) elnökének pozícióit, illetve az Európai Parlament (parlament) jogalkotói szerepkörét.

A 2010-es évek közepére két esemény erősítette fel az uniós elitben a föderációs törekvéseket, mely napjainkra egyértelműen kinyilvánított szándékká vált a fősodratú globalista-liberális brüsszeli elit köreiben.

Az egyik a 2008 őszén kirobbant amerikai pénzügyi válság, ami nagyon rövid időn belül Európában is erősen éreztette a hatását. Az unió tagállamaiban – különösen a déli országokban – bankok adósodtak el és váltak fizetésképtelenné, országok kerültek a csőd szélére, különös tekintettel Görögországra. A továbbgyűrűző hatások azzal fenyegettek, hogy a hitelezők is csődbe mehetnek, s így a válság kiterjedhet az unió egészére és veszélyeztetheti a központi hatalmak egyensúlyát is. Ennek következtében a brüsszeli vezérkar, döntően a bizottság, illetve az unióban gazdaságilag meghatározó súlyú német politikai vezetés, élén Angela Merkellel, arra az elhatározásra jutott, hogy kezébe veszi az irányítást, s válságkezelés címén beavatkozik az adott tagországok belügyeibe, méghozzá a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel, az ­Európai Központi Bankkal (mely 1998-ban alakult), a Nemzetközi Valutaalappal és a Világbankkal együttműködve.

A beavatkozásnak két iránya volt: az egyik gazdasági, a másik politikai. Gazdasági oldalról a bizottság a pénzügyi egyensúly helyreállítása érdekében megszorításokra kényszerítette a válság közelébe került országokat, ismét csak kiemelt tekintettel Görögországra. Ez azt jelentette, hogy a vészhelyzetbe került, szupranacionális hatósugarú bankok adósságait az állampolgárokkal fizettette meg, akiknek egyébként semmi közük nem volt a válság kialakulásához. Másfelől Görögország többszöri segélycsomagot kapott, amelynek feltételeként a fent említett szervezetek határozták meg, diktálták a görög gazdaságpolitikai lépéseket, vagyis a görög szuverenitás ebből a szempontból romokban hevert.

A politikai irányú beavatkozás pedig abban nyilvánult meg, hogy a válság kellős közepén a bizottság lényegében véve miniszterelnököket „delegált” Olaszország és Görögország élére 2011-ben, választás és így demokratikus felhatalmazás nélkül. Mario Monti és Ioannis Papalekas egyaránt a globális pénzügyi elithez tartozott korábban, Monti uniós biztos volt azelőtt, Papalekas pedig Wall Street-i bankár. Ez a két lépés erőteljes beavatkozás volt a tagállamok belügyeibe, felmutatva egy olyan „modellt”, amely a tagállami szuverenitás semmibevételével és a föderalizmus abszolút kiterjesztésével jellemezhető.

A bizottság tehát lassacskán gyakorlattá formálta, hogy direkt eszközökkel beleszól egy-egy tagállam pénzügyi-költségvetési döntéseibe, visszaélve azzal, hogy a válságba jutott ország kölcsön felvételére kényszerül a nemzetközi pénzügyi szervezetektől, s a kölcsön fejében a brüsszeli elit írja elő a költségvetési lépéseket. Azonban ezt a formálódó föderális trendet törte meg Magyarország, az Orbán-kormány azzal, hogy nemet mondott a kölcsönfelvételre 2010/11-ben, és a saját útjára lépett: szuverén, úgynevezett unortodox – persze csak neoliberális szempontból unortodox – gazdaságpolitikai lépésekkel, a multinacionális cégek különadóztatásával igyekezett kilábalni a válságból – ma már tudjuk, hogy teljes sikerrel.

Magyarország tehát ellenállt a gazdasági-pénzügyi beavatkozásnak, s ezáltal ellenállt annak, hogy ezen a „funkcionalista” úton mozduljon el az unió a föderális működésmód felé. Az Orbán-kormány élesen szembehelyezkedett a görög és olasz válságkezelésből kiinduló, spill-over hatással, s ez, a dolgok természete folytán, éles konfliktushoz vezetett a bizottság, illetve a parlament föderalista-globalista körei (főleg a LIBE bizottság) és Magyarország között. Magyarország volt tehát az első, mint újonnan csatlakozott közép-európai uniós tagállam, amelyik szuverenista alapállásból élesen konfrontálódott a főként a bizottságban megjelenő föderalista törekvésekkel.

Ez a konfliktus erősödött tovább a 2015 tavaszán Európa felé meginduló migránsáradattal. Ismét Magyarország, az Orbán-kormány volt az, amelyik kezdettől hangoztatta, hogy az illegális bevándorlás elfogadhatatlan, az ­európai határokat meg kell védeni, s hogy a tömeges muszlim bevándorlás veszélyezteti az európai, keresztény alapokon álló kultúrát és életformát. A brüsszeli elit viszont – Angela Merkel és Soros György, illetve a mögötte álló globális pénzügyi körök hathatós inspirálásával – bevándorlásbarát álláspontra helyezkedett, s ezt kérte számon a tagállamokon is. A nyilvánvaló és éles véleménykülönbség Magyarország, illetve a Magyarországgal egyetértő közép-európai országok és a brüsszeli elit között azonban nem okozott volna feltétlenül gondot, ha Brüsszel, illetve a bizottság tiszteletben tartja a tagállamok önálló véleményét és ezzel a tagállami szuverenitást.

Azonban a probléma éppen abból adódott, hogy Brüsszel ebben az egyértelműen tagállami hatáskörbe tartozó kérdésben egységes, bevándorlóbarát uniós álláspontot és cselekvést követelt meg minden egyes tagállamtól. (A kötelező kvóta bevezetésétől kezdve a beilleszkedés támogatásán át egészen a migráció, mint emberi jog elfogadásáig.) Az uniós elit, a bizottság, Merkel és a parlament globalista körei a migránsok befogadásával, a tehermegosztással kapcsolatos szolidaritásra hivatkozva játszották ki a föderalista kártyát, ott akartak uniós egységet teremteni, ahol az csírájában sem volt meg. Egyben erőltetik a többségi döntést ebben a kérdésben, ami szintén a nemzeti szuverenitás megnyirbálását jelentené az unión belül.

Ugyanakkor a másik oldalon a bevándorlást elutasító országok, így a V4-ek és még néhány tagállam is világosan felismerte és hangoztatja is, hogy itt nem pusztán a migráció megítéléséről van már szó, hanem a nemzeti szuverenitás megvédéséről is, s ezen keresztül arról az alapkérdésről, hogy az unió milyen irányba induljon el a jelenlegi válsághelyzetéből: a föderalizmus és az Európai Egyesült Államok avagy a nemzetállamok szuverenitására és egyenjogúságára épülő Európai Unió felé.

Új helyzet alakult tehát ki az unió immáron hetvenéves történetében, amely a két államszövetségi koncepció közötti konfliktus markáns kiéleződésével, az alternatívák látványos szembekerülésével jellemezhető a leginkább. Az sem vitás, hogy ebben a szembenállásban Magyarországnak a szuverenista oldalon meghatározó szerep jutott. A korábbi évtizedekkel szemben, amikor az akkor még főleg nyugat-európai országok újra és újra kompromisszumokat kötöttek egymással föderális vagy kormányközi irányban, most mindez tetéződött egyfajta Nyugat és Kelet közötti törésvonallal is, ami még nehezebbé teszi a megoldást az eltérő történelmi, kulturális és értékrendi beállítottságok között.

Annál is inkább, mert míg korábban a „nyugat-európai” országok mintegy tudomásul vették a francia–német tengely irányítását, addig a közép-európai országok nem nyugodhatnak ebbe bele, mert a két központi hatalom szándékai számos kérdésben sértik a közép-európai országok nemzeti érdekeit. Így összességé­ben több törésvonal csúszik egymásba a két tábor között, ami minden eddiginél élesebbé teszi a konfliktust, többek között éppen a föderalizmus-globalizmus, illetve a nemzeti szuverenitás elvei között.

Összességében tehát a lassan hetven éve tartó konfliktus mára válságot teremtett az unióban, s ebben az időszakban, ez év májusában kezdődött el egy átfogó vita, konferenciasorozat az unió lehetséges jövőjéről. Megítélésem szerint a válság és a két világnézet, kulturális és értékbeli beállítottság közötti törésvonal olyan mértékben elmélyült – gondoljunk csak a magyar gyermekvédelmi törvény elleni, példátlanul penetráns és intoleráns támadásra –, hogy ma már számomra az is kérdés, hogy jelenlegi formájában egyben maradhat-e az unió.

De erről majd egy külön cikkben szeretnék néhány megjegyzést tenni.

Fricz Tamás

A szerző politológus, az Alapjogokért Központ kutatási tanácsadója

www.magyarnemzet.hu

Megjegyzések

  1. Válaszok
    1. Ebben minden benne van, nagyon jó cikk, és gratulálok Fricz Tamásnak. Elviselhetetlennek érzem már sokszor, én is a brüsszeliták, egyre gonoszabb és kibírhatatlan viselkedését, és nem győzöm irigyelni az Angolokat, hogy nagyon de nagyon okosan cselekedtek, amikor népszavazást írtak ki, és lám, a nép okosan döntött. A nép minden országban nagyon okos, ha megkérdezik, akkor meg is mondja a tutit. Tiszta fejjel gondolkodók az európai népek. Néha, már arra a következtetésre jutottam, persze, úgy magamban, hogy ezek a félnótások már rosszabbak, mint a CCCP. volt. Olyan érzésem támad, amikor újra és újra támadnak egy független országot, Magyarországot, hogy lehetséges, hogy mi már gyarmatok vagyunk? A brüsszeliták elvesztették az afrikai, dél-amerikai és az ázsiai gyarmataikat, és most bekebelezni szándékoznak kelet-közép Európát? Rettenetes vízióim vannak, és borzasztó rémképeket látok! Úgy gondolom, ha szét fog szakadni az EU. akkor, itt az ideje, hogy megtörténjen.

      Törlés
  2. Gratulálunk Fritz Tamásnak, a tisztánlátásához és a kérdés már csak az, hogy hogyan tovább az unióban. Egyenlőre csak az tűnik a legjárhatóbb útnak, ha maradunk és ellenállunk, minden liberalista őrültségnek, és megvárjuk amíg összeomlik az egész tákolmány, mert ennyire aberrált politikának csak ilyen vége lehet. Nagyon fontos azonban, hogy figyelni kell minden rezdülésre mert az unió és a liberalista Sorosista politika minden aljasságra képes.

    VálaszTörlés
  3. Halas koszonet Fritz Tamasnak ezert a fantasztikus, tisztan latott,nyilt oszintesseggel irt cikkert.

    VálaszTörlés
  4. Jó összefoglalása a történteknek...

    VálaszTörlés
  5. Amiről a cikkben nem esett szó, hogyan is sodródott bele az unió a 2008-as, Amerikában kirobbant válságba, pedig igen fontos eleme a történetnek.
    Amerikában fújtak egy nagy ingatlanlufit, majd amikor kidurranni látszott, a bedőlő hiteleket portfóliókba csomagolva eladták az uniónak. Felmerül bennem a kérdés, hogy az EKB, és az európai bankokban mind pénzügyi analfabéták voltak, vagy megtervezett akció volt? Én hajlanék az utóbbira. A cél pontosan az volt, hogy bedöntsék az államokat, ezzel elveszítsék a szuverenitásukat, és megalakulhasson egy németek által vezérelt egyesült államok, ami Amerikába van bekötve. Ez volt a terv, és majdnem sikerült is, ha 2010-ben nem Orbán nyer. Elindított egy lavinát, beleköpött a levesükbe, azért van ez az össztűz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erika, ragyogo tisztan te is leirtad az ertekes, ertheto mondanivalodat. Halasan koszonom ....

      Törlés
  6. Nanámiazhogynagyonis......jólel...úrtuk.

    VálaszTörlés
  7. Az Erika által közölt eseménysor már régebbről készült de valóban az amerikai a bankoktól indult szándékos válságot akarták felhasználni az európai tagállamok válságának kirobbantásához és ezért válság kölcsönök felvételére kényszeríteni a tagállamokat. Ha ez sikerült volna, akkor már Európai Egyesült Államok volna az Európai Unió.

    VálaszTörlés
  8. A gyarmataik annyira le voltak égve anyagilag, hogy a kapitalisták termékeiket már ott nem tudták elsózni ekkor döntöttek úgy, hogy a keleti országokat gyorsan fel veszik az EU-ba és ezzel modern gyarmataik lesznek, akiknek meg határozták, mi termelhetne, ezzel egy időben tönkre tettek , ipart, mezőgazdaságot, hogy az ő saját néhol silány termékeiket kénytelenek legyünk meg venni, és az általuk kreált szabályok szerint éljünk, persze a magyar nép is hibás mert azt hitték, hogy ma belépünk az Eu-ba holnap annyit keresünk mint a régi tagok, ezt mocskosságot jól kitervelték, KI KÉNE LÉPNI AZ EU -BÓL A VISEGRÁDI 4-EK ÉS MÉG PÁR TISZTESSÉGES, ORSZÁGNAK, ÉS ÚJ SZÖVETSÉGET KÉNE LÉTRE HOZNI,BECSÜLETESSÉG, TISZTESSÉG, ŐSZINTESÉG ALAPJÁN!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ki hozza létre szerinted Orbán? Mindent Orbán? Hiszen Isteni csoda, hogy még ellen tud állni a Nemzet árúlóknak!

      Törlés
    2. Azért az igekötők használatára figyelni kéne, mert elveszti értékét az írás! Különösen, ha az egybeírandó szavakat sem használjuk megfelelően! Igekötő elől: Egybeírandó!!!

      Törlés
    3. Awee Tiborka! Ollan tokeletes vagyol... ;)

      Törlés
    4. Tiborhoz. Ez aztán igen. Tele tartalommal, ami a témát illeti. Nyelvtanból ötös, irodalomból egyes. Leülhetsz kis csacsi.

      Törlés
  9. Az országunk az államalkotó Szent István akaratának megfelelően a negyvenöt év munkás-paraszt diktatúra után nagy nehézségek árán kiharcolta hogy az európai közösség teljes jogú részévé váljon, NEM FOGJUK hagyni hogy szédült agyúak mindenféle ostobaságot a zászlóra tűzve kiutáltassák az országot az elit klubból.

    Valaki mondja már el hogy MIVEL jobb, szebb előremutatóbb, korszerűbb vagy bármi névvel illetve hatékonyabb egy nacionalista bezárkózó politika mint a KÖZÖSSÉG?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. U.i.: EU-ban mar fogalmuk sincs, mi is az a"SzentEltviz", monnyuk inkabb AllahuAkbar...

      Törlés
    2. A szenteltvíz hogy jön ide? Ebből is látszik, hogy "Szent" István királyunk a Sátánnak (Szűzanyának ) ajánlotta fel ezt az országot, és a mai napig is a sátáni Vatikán népe vagyunk! Bálványimádókat pedig büntet az Isten, ez látszik is. Nem nyugatról jönnek ide a fiatalok, hanem innét mennek ki nyugatra dolgozni!

      Törlés
  10. Sajnos, abban, hogy Magyarorszag " az európai közösség teljes jogú részévé vált",csak egy elborult,beteg agy hisz komolyan. Meg csak masod osztalykent sincs elfogadva a nagykepu nyugati orszagoktol! Talan mint puli kutyajuk??? MO tobbet erdemel!!!

    VálaszTörlés
  11. Isten ments a föderációs Európához tartozni mert ennek minden hátrányát éljük át Svédországban.

    VálaszTörlés
  12. Mindennek tetejebe az Euban bevezettek egy Goebbelsi cenzurat, es ezt a demokracia leple alatt, de mar olyan biztosak, hogy ezt nem is titkoljak! 😀 Kosa Lajos Oslo Budapest 😀 ps Fritz ur gratulalok a super igaz cikkehez!

    VálaszTörlés
  13. Létezik hogy az "oroszellenes "öngyilkos szankciók is Europa pusztítását szolgálják ?

    VálaszTörlés
  14. Minden elismerésem! Egy olyan kritikus időszakot élünk, amikor éppen szükséges és lehetséges is vállalni az elkülönülést egy olyan bürokratikus szervezettől, ami egy új központosítás a Szovjet rendszerek óta. Nekünk már szomorú tapasztalatunk van arról, hogy sem a keleti, sem a nyugati gazda nem szerelemből fogad be, hanem csak rabszolgának akar minket. Legyünk már végre önállóak! Én sokkal jobban szeretnék kölcsönös előnyök és tisztelet által tevékenykedő európai-ázsiai (stb) SEMLEGES államokat. Ne üljön senki a nyakunkra!

    VálaszTörlés
  15. Minden este hálát mormolhatunk lefekvés előtt Orbán Viktornak, hogy ezeknek nem sikerült a tervük és a továbbiakban se sikerüljön.

    VálaszTörlés
  16. Nagyon jó cikk, gratulálok !

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése